خانه | اخبار استان زنجان | آمار اشتغال دولتی ها روز به روز آب می رود/کتک خوردن کارگران زیر سایه نجومی‌خواری/بلایی که برند جذاب وزارت راه بر سر صنعت هوایی آورد!

آمار اشتغال دولتی ها روز به روز آب می رود/کتک خوردن کارگران زیر سایه نجومی‌خواری/بلایی که برند جذاب وزارت راه بر سر صنعت هوایی آورد!

به گزارش سایت زنجانت :

آمار اشتغال دولتی ها روز به روز آب می رود/روحانی: سالانه یک میلیون شغل ایجاد می کنیم/ ربیعی:در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کند

حسن روجانی، رئیس جمهوری در شهریور ماه جاری  در دیدار اعضای هیات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در گزارشی از اقدامات دولت یازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم، گفت: هدف اول دولت دوازدهم حل مشکل بیکاری است و تلاش می‌کنیم سالانه بیش از ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود.

این در حالی است که روحانی پیش از این در اظهارات انتخاباتی خود قول ایجاد ۴ میلیون شغل را تنها از طریق توسعه گردشگری و توریست در کشور به مردم داده و گفته بود که «یک نکته بسیار ساده بگویم در خصوص ایجاد اشتغال در کشور اینکه در «سال» ۱۰ میلیون توریست می‌آوریم و ۴ میلیون شغل ایجاد میکنم.

ربیعی: در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کند

اما این آمار رفته رفته از سوی دولت های یازدهم و دوازدهم آب رفت و امروز در تاریخ ۲۶ شهریور ماه وزیر کار طی اظهاراتی در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ایجاد اشتغال برنامه فراگیر اشتغال ۹۶ و همچنین ایجاد اشتغال روستایی و عشایری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کند و بنابراین ۶۰۰ هزار شغل در سال کسری داریم ؛با پیگیری‌های دکتر روحانی برنامه رشد فراگیر با برنامه اشتغال خصلت ضدفقر در دولت ارائه شده است.

ربیعی افزود: باید روی رسته‌شغل‌هایی که پرکشش هستند سرمایه‌گذاری کنیم تا کیفیت اشتغالزایی را افزایش دهیم.

باید توجه داشت که اشتغال؛ همان کلیدواژه ای است که دولت یازدهم و دوازدهم پیش از انتخابات ریاست جمهوری تاکید ویژه ای بر‌ آن داشت و بخش اعظمی از مانورهای تبلیغاتی خود را بر محور اشتغالزایی و چرخش سانتریفیوژها همزمان با چرخیدن چرخ اقتصاد و معیشت مردم متمرکز کرده بود و نگاه ویژه ای در زمان انتخابات به آن داشته است.

دولت یازدهم بر سر کار آمد، روزها از پی هم گذشت و دریچه های امید به روزنه هایی مبدل شد که می رفت یاس و سرخوردگی را برای مردم به ارمغان آورد. اکنون نزدیک به چهارسال و اندی از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد، اما وعده هایی که همگان منتظر تحقق آن بوده اند گویی به صفحات تاریخ پیوسته اند.

آمار بالای بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در بحث اشتغال‌ زایی ناموفق عمل کرده است. عدم توجه دقیق دولت به آمارهای بازار کار تا جایی است که  حسن روحانی اوایل امسال دستور تک‌ رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان این دولت را داده بود که به‌ تازگی با انتشار آمار جدید از انبوه جوانان جویای کار و درک صحیح بحران بیکاری، توان دولت برای اشتغال ‌زایی برای سیل بیکاران مورد سؤال و تردید رئیس جمهور واقع شده است.

ربیعی وزیر کار دولت در گذشته نیز آمارهایی را در خصوص ایجاد اشتغال در دولت ارائه کرده بود که بعد از این آمار ها ، آمارهای متناقض دیگری نیز از سوی سایر مسئولین و وزاری دولت در کشور اعلام شد.

ربیعی با بیان اینکه “۲میلیون و ۴۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم ایجاد کرده‌ایم” گفت: در این راستا و براساس تمهیدات اندیشیده شده ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری می‌تواند به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات این وزارتخانه باشد.

در حالی دولت یازدهم مدعی ایجاد ۲٫۴ میلیون شغل تا سال ۹۴ است که بررسی آمار رسمی مرکز آمار ایران از کارنامه اشتغالزایی دولت در سالهای ۹۲، ۹۳ و ۹۴ بیانگر ارقام دیگری است که تناقض آشکار با مدعای دولت روحانی دارد.

در حالی دولت آقای روحانی مدعی ایجاد ۲میلیون و ۴۰۰هزار شغل در دولت تدبیر شده است که گزارش رسمی مرکز آمار ایران بیانگر ایجاد ۸۱۱هزار شغل خالص در سالهای ۹۲ تا ۹۴ است.

اینکه دولت به اشتغال زایی نگاه ویژه ای دارد و راهبردهایی در این مسیر تعریف کرده، شاید بیشتر به یک شوخی شبیه باشد. علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشتر گفته بود که دولت در برنامه ششم توسعه هیچ نگاهی نسبت به مقوله اشتغال نداشته و مجلس نسبت به این موضوع ورود کرده است.

همچنین برخی آمارها حاکی از آن است که با نشستن روحانی بر کرسی ریاست جمهوری، مشخصا فرصت شغلی بیش از ۳۳۰ هزار نفر از دست رفت. به اعتقاد برخی کارشناسان، ماحصل عملکرد دولت قبل در حفظ تعداد جمعیت شاغل به طور خالص صفر بود اما دولت یازدهم حتی قادر به حفظ آن وضعیت نبود و خصوصا در دو سال نخست حیات خود، روز به روز از تعداد شاغلان کشور کاست.

ارائه آمار متناقض از سوی دولتی ها در تریبون های مختلف هنوز که هنوز است ادامه دارد، ارائه آمار هایی متناقض در خصوص نرخ رشد اقتصادی ، نرخ تورم، بیکاری، اشتغال و… همگان را دچار سردرگمی کرده است و هیچ نهاد نظارت کننده‌ای بر اینگونه تناقض گویی های مسئولین نظارت ندارد.

**روحانی: یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل در کشور اضافه شده است

رئیس جمهور در اسفند ماه سال ۹۴ طی سخنانی در جمع مردم استان یزد به ارائه آماری در خصوص  اشتغال پرداخت و گفت: با وجود کاهش قیمت نفت، روند کاهنده تورم و ارزش پول کشور حفظ شده است و این در حالی است که در گذشته با اینکه درآمد نفت ۱۲۰ میلیارد دلار بود، هیچگونه اشتغالی برای جوانان کشور ایجاد نشد اما امروز مقایسه آمار ایجاد شغل در پاییز ۹۴ با پاییز ۹۲، عملکرد دولت یازدهم را مشخص می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل در کشور اضافه شده و ما نیاز به رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر داریم و من به شما قول می‌دهم که سال ۹۵، سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

**روحانی در مراسم افطاری با فعالان اقتصادی: سالانه ۴۵۰هزار اشتغال در کشور ایجاد شده است

 همچنین آقای روحانی در سخنانی دیگر در ضیافت افطاری با فعالان اقتصادی آمار دیگری از اشتغالزایی در کشور ارائه داد و اظهارداشت: بیکاری سرآغاز همه مشکلات در جامعه است. متاسفانه طی یک دوره هفت ساله ۸۵ تا پایان ۹۱ فقط چند هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و میزان اشتغال ما طی آن دوره زمانی از  ۲۰  میلیون و ۶۱۹ هزار به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار رسید و این درحالی است که طی سه سال اخیر ، سالانه حدود ۴۵۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و البته تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

**معاون اجرایی رئیس‌جمهور: وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است/ در کوتاه‌مدت کاری نکنیم، مردم تحمل نخواهند کرد

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در سخنانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهور را تا حدودی رد کرد و وضعیت اشتغال موجود در کشور را بسیار بد دانت و گفت: وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است، باوجود اشتغال ایجاد‌شده در سال‌های اخیر به دلیل انباشت بیکاری در دولت‌های گذشته، چندان اثرگذار نبوده است و اگر با طرح‌های کوتاه‌مدت برای رفع معضل بیکاری اقدام نشود، قطعاً مردم تحمل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در طرح‌های اشتغال‌زایی را نخواهند داشت.

این اظهارات معاون اجرایی آقای روحانی در حالی است که رئیس جمهور وضعیت اشتغال در کشور را بسیار خوب ارزیابی می کند و از آمارهای اشتغال با ارقام بالایی صحبت به میان می آورد که می توان گفت این آمار و ارقام با توجه به تعطیلی پی در پی کارخانه جات و واحدهای صنعتی اندکی با مفروضات اقتصادی کارشناسان تناقض دارد.

**وزیر کار: دو میلیون و ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم

در ادامه تناقض گویی ها وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز خود را به قافله تناقض گویان دولت تدبیر و امید رساند و در سخنانی با حضور در مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت با بیان اینکه توسعه اشتغال و حل معضل بیکاری یکی از اقدامات اساسی در کشور است اظهار کرد: دو میلیون و ۴۰۰۰ هزار شغل در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است و آموزش های مهارتی مرتبط با شغل در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

**وزیر اقتصاد: ایجاد یک میلیون و ۴۴۵ هزار شغل توسط دولت یازدهم در نیمسال ۹۵ در کشور بی‌سابقه است

اما باز هم تناقض گویی دولتی ها ادامه داشت و این بار از جانب وزیر اقتصاد وامور دارایی آمار جدید از اشتغال کشور شد؛ علی طیب نیا در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان آمار جدیدی از اشتغال کشور ارائه داد و گفت:  در بهار ٩۵ برای ٧۴۵۵ هزار نفر به صورت خالص و در تابستان برای بیش از ٧٠٠ هزار نفر از سوی دولت تدبیر و امید شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این تعداد شغل با تلاش دولت یازدهم در شرایط ناشی از تحریم‌های پیش از آن به وجود آمده است و این عملکرد دولت تدبیر و امید بی‌نظیر بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در فاصله سال های ٨۴ تا ٩٢ و طی این هشت سال، سالانه متوسط ١۴ هزار شغل در کشور ایجاد شد و این در حالی است که در دولت یازدهم طی ۶ ماه، یک میلیون و ۴۵۵ هزار شغل اضافه شده است.

**روحانی: ۷۰۰ هزار شغل در طول یکسال ایجاد کرده‌ایم

آقای روحانی در نهمین نشست خبری با خبرنگاران برای حسن ختام آمار جدیدی از اشتغال  در کشور ارائه کرد و گفت: گرچه تا رسیدن به مقصد نهایی و مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم اما اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شود نظایر زیادی ندارد و در خود دنیا نیز نظیر زیادی ندارد.

روحانی ادامه داد : من در گفتگوی تلویزیونی گفتم  شش کشور هستند که به طور متوسط  بالای ۶۰۰ هزار شغل در سال های اخیر  به وجود آورده اند.

 رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد ۷۰۰ هزار شغل بسیار  بزرگ است اظهار داشت :البته در کشور به خاطر انباشت مسائلی که در سال های گذاشته داشته ایم هنوز نیاز به کار زیادی وجود دارد.

این دست از اظهارات متناقض در خصوص ارائه آمار در بسیاری از زمینه ها توسط دولت به وفور دیده می شود؛ ارائه آمارهایی در خصوص اشتغال، نرخ بیکاری، تورم، رشد اقتصادی و …، در مقایسه آماری که توسط مسولین ارائه می شود متوجه این قبیل از تناقض گویی ها می شویم.

البته اشتغالزایی تنها بخشی از کارنامه غیرقابل اتکای دولت به حساب می آید. عدم توجه به عزت ملی و اشتباهات محاسباتی در تعیین راهبرد سیاست خارجی به علاوه مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی زمینه را به سوی انفعال دولتی ها در روزهای پایانی عمرشان کشانده است. همین عوامل دست به دست هم داده که حتی رسانه های حامی دولت و همچنین، بخشی از اردوگاه اصلاح طلب اندیشه دور زدن روحانی را در سر بپرورانند و به فکر ارائه آلترناتیو در انتخابات ۹۶ باشند.


هفته قبل هزاران کارگر از شرکت هپکو و آذراب اراک در اعتراض به عدم پرداخت تمام و کمال حقوق ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی خود به مدت ۷ ماه به خیابان آمدند و برای ساعاتی تردد در جاده‌های ترانزیتی شهر اراک را مختل کرد.

تیک‌آف‌‌های پوچ آخوندی در خرید هواپیما/ بلایی که برند جذاب وزارت راه بر سر صنعت هوایی آورد!

خرید هواپیماهای جدید با مشکل مواجه شده، آمریکا دوباره برجام را نقض کرده و از دولت و مجلس ما هم کاری برنمی‌آید. در این میان معلوم نیست چه بر سر پول‌های هنگفتی می‌آید که پیش پیش به شرکت‌های سازنده داده‌ایم!

جدیدترین گلابی برجام از راه رسید. این بار مجلس نمایندگان آمریکا با متمم پیشنهادی برای منع فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران موافقت کرد. پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس گفته ایران از هواپیمای غیرنظامی برای ارسال تسلیحات نظامی به سایر کشور‌ها استفاده می‌کند پس ما نباید به این کشور هواپیما بفروشیم.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی احتمالاً روزهای سختی را می‌گذراند.  برجامی که تنها دستاورد ۴ سال گذشته آقای وزیر بود حالا نقض شده و معلوم نیست چه بر سر قرارداد‌ها می‌آید. نمایندگان مجلس هم به نقض برجام اذعان دارند. علاءالدین بروجردی نماینده مجلس در همین رابطه گفته: «باید اذعان کرد که فروش هواپیما به ایران در متن و پیوست برجام تصریح‌شده است. بر این اساس کشورهای دیگری که این سند را امضا کرده‌اند و همچنین شورای امنیت سازمان ملل نیز باید نسبت به این اقدام آمریکا اعتراض داشته باشند. چون این موضوع حق ایران بوده و مصوبه قانونی وجود دارد باید با تخلف آمریکایی‌ها برخورد جدی صورت بگیرد. امیدواریم هیئت نظارت بر برجام تصمیم جدی در این زمینه بگیرد.»

پول خرید هواپیما از کجا آمد؟ فخریه کاشان: ۳۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به‌عنوان پیش‌پرداخت به شرکت‌های سازنده دادیم.
خبر خرید هواپیما‌ها که رسانه‌ای شد این سؤال در ذهن مردم شکل گرفت: «پول خرید هواپیما از کجا آمد؟» عباس آخوندی در بهمن ۹۴ این‌چنین پاسخ داد: «منبع تأمین مالی اولیه این هواپیما‌ها به میزان ۱۵ درصد توسط فروشندگان و ۸۵ درصد مابقی را نیز فروشندگان از محل تأمین‌کنندگان مالی اروپایی فاینانس می‌کنند. یکی از موضوعات مهم در تأمین مالی این هواپیما‌ها این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم»، رئیس‌جمهور هم در همان مقطع گفت: «در موضوع قرارداد ۱۶ ساله خرید هواپیما یک دلار از پول نفت را هزینه نمی‌کنیم.» اولین هواپیما که آمد اما ورق برگشت! اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «ما ۳۳۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت داشته‌ایم.» در تشریح این صحبت‌ها فرهاد پرورش مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی ایران ایر در نشست خبری ورود چهار فروند هواپیمای ای. تی. آر آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد: «از آن منظر که مذاکرات هما با فاینانسر‌ها (تأمین‌کنندگان منابع مالی خارجی) برای خرید هواپیما هنوز قطعی نشده است، قرار گذاشتیم که خرید هواپیماهای ایرباس و ATR از محل ۳۳۰ میلیون دلار برداشت از صندوق توسعه ملی و به‌صورت نقدی انجام شود».


این حرف‌ها، اما آخوندی را هم از موضع اولیه خود پایین آورد و به مجلس گزارش داد که ۱۵ درصد هزینه خرید این هواپیما‌ها با برداشت از صندوق توسعه ملی بوده و ۸۵ درصد آن از منابع خارجی تأمین‌شده است!

ماجرا صرفاً به همین‌جا ختم نشد. احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات، از ابعاد جدید خرید هواپیما پرده برداشت و درباره منابع مالی خرید هواپیما گفت: «عمده پول هفت فروند هواپیمای خریداری‌شده از ناحیه دولت و به‌صورت نقدی پرداخت‌شده که سرمایه‌گذاری دولت در این خصوص یک لطمه است.» هرچند هنوز حرف‌های خرم به‌صورت قطعی تأیید یا رد نشده، اما رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در همین رابطه گفت: «اظهارات آقای خرم مبنی بر اینکه پول هفت فروند هواپیمای خریداری‌شده، از ناحیه دولت و به‌صورت نقدی پرداخت‌شده، قابل‌بررسی است. این اظهارات با توضیحات وزیر راه و شهرسازی در زمان خرید هواپیما، تناقض دارد و برای ما باید این مسئله روشن و شفاف شود. ما این مسئله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و باید برای ما مشخص شود که آیا این هواپیما‌ها نقدی خریداری‌شده یا با منابع خارجی بوده است.»

نوسازی ناوگان هوایی اولویت مهم توسعه کشور
یکی از معیارهای مهم توسعه کشورها، میزان کارایی ناوگان هوایی آن‌ها است. در حال حاضر ۲۶۶ هواپیما در کل ناوگان مسافری هوایی ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است؛ به‌این‌ترتیب تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال در کشور وجود دارد. مجموع کل صندلی در کشور ۴۵ هزار و ۳۱۷ صندلی است که از این تعداد ۲۶ هزار و ۶۲۶ صندلی فعال و ۱۸ هزار و ۶۹۱ صندلی غیرفعال است؛ بنابراین باید گفت: ۶۲ درصد از صندلی‌های هواپیمایی کشور فعال و ۳۸ درصد صندلی‌های موجود در کشور غیرفعال است؛ درعین‌حال بر اساس آمار سازمان هوانوردی تجاری و غیرنظامی ایران، ما برای تأمین نیازهای بازار داخلی با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری، سالانه به حدود ۸۰ تا ۹۰ هواپیمای جدید طی پنج سال آینده و ۵۵۰ هواپیما در یک دهه نیاز داریم. فرودگاه‌های کشور هم حال‌وروز خوشی ندارند. از تعداد ۵۹ فرودگاه موجود در کشور، فقط ۴ فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره)، شهیدهاشمی نژاد و شیراز سود ده هستند؛ دو فرودگاه اصفهان و تبریز نیز هزینه و درآمد سربه‌سر دارند و سایر فرودگاه‌ها به دلیل زیان‌ده بودن، باری مضاعف بر دوش دولت تحمیل می‌کنند. ۹ فرودگاه نیز کاملاً از وضعیت عملیاتی خارج‌شده و حدود ۲۰ فرودگاه کشور هم صرفاً پروازهای فصلی یا موقتی دارند و ایرلاین سرمایه‌گذار، پس از مواجهه با عدم استقبال مردم، مجدداً اقدام به لغو پروازهای این فرودگاه‌ها می‌کند.
این اعداد و ارقام نشان می‌دهد صنعت هوایی ما ورشکسته است؛ قطعاً آنچه این صنعت را از وضعیت کنونی نجات می‌دهد، خرید هواپیماهای جدید و گسترش این صنعت در بخش سخت‌افزاری و ناوگان خواهد بود. استراتژی دولت، اما چندان مناسب نیست. کارشناسان معتقدند در وضعیت فعلی ما باید هواپیماهای کوچک که قدرت مانور بیشتری دارند بخریم تا فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها با فروش بیشتر بلیت در کنار قیمت کمتر به سوددهی مناسب برسند.
ما همواره از ابتدای انقلاب تاکنون تحت تحریم هوایی بودیم و امکان خرید هواپیماهای نو را نداشتیم، اما این تحریم‌ها شامل هواپیماهای دست‌دوم نمی‌شد. به همین دلیل هرسال برخی ایرلاین‌های داخلی تعدادی هواپیمای دست‌دوم خریداری می‌کردند که عمدتاً براثر اشتباهاتی که در خرید داشتند، سراغ هواپیماهای با مدل‌های بالاتر نمی‌رفتند؛ بلکه اکثراً ساخت دهه ۹۰ میلادی بودند.
کاپیتان حسام جوادی، خلبان و کارشناس صنعت هوایی، در گفتگو با مهر در رابطه با نوسازی ناوگان هوایی گفته: «بازار خریدوفروش هواپیماهای دست‌دوم بسیار گسترده است و با یک بررسی همه‌جانبه و حذف دلال‌های بین‌المللی، می‌توان از شرکت‌های هواپیمایی همچون فلای دبی، قطر، امارات و … که دائماً در حال به‌روزرسانی ناوگان هوایی خود هستند، هواپیماهای با کارکرد ۵ تا ۱۰ ساله خریداری کرد.» جوادی معتقد است که هواپیماهای نسل جدید با توجه به تکنولوژی و مصرف سوخت، باوجود کارکرد ده‌ساله به‌گونه‌ای است که می‌تواند نیاز ما را کاملاً رفع کند. او درباره استراتژی خرید هواپیما در دولت روحانی گفته: «می‌توانستیم نیمی از نیاز ناوگان هوایی خود را در یک دوره یک‌ساله با خرید هواپیماهای با تکنولوژی مدرن و مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ از ایرلاین‌های متمول دنیا تأمین کنیم. اجرای این سیاست سبب جلو انداختن طرح نوسازی ناوگان هوایی کشور می‌شد؛ سیاستی که در حال حاضر باهدف گذاری ۱۰ ساله برای خرید هواپیمای نو در حال اجراست و معلوم هم نیست آیا هواپیما سازان بزرگ دنیا به تعهداتشان پایبند بمانند یا خیر.»

پروژه ساخت هواپیمای ملی ۱۵۰ نفره هم از سال ۹۱ بر سر زبان‌ها افتاد، با حمایت دانشگاه‌های مختلف و رئیس‌جمهور سابق کلید خورد، اما بعد از گذشت ۵ سال، چون بودجه نرسیده ساخته نشده! این در حالی است که عربستان با همکاری شرکت آنتونوف اوکراین، طی ۲۰ ماه توانسته یک هواپیمای باری طراحی کند و بسازد.

خرید هواپیماهای جدید با مشکل مواجه شده، آمریکا دوباره برجام را نقض کرده و از دولت و مجلس ما هم کاری برنمی‌آید. در این میان معلوم نیست چه بر سر پول‌های هنگفتی می‌آید که پیش پیش به شرکت‌های سازنده داده‌ایم! آقای وزیر می‌گوید «نگران نباشد»، اما نگران نبودن وسط این بلبشو، سخت است.  به نظر می‌رسد تا دیر نشده آخوندی باید استراتژی نوسازی ناوگان هوایی را تغییر دهد و به دنبال راهی برای بازگشت پول‌های پیش پرداختی برود.

منبع خبر :: مطالعه متن کامل

پاسخ دهید